recent
أخبار ساخنة

حدوتة هادفة / كراميلا وأسنانها الجميلة





اطفال,قصص اطفال قبل النوم,قصص اطفال,اسنانى جميلة,كراميلة,حدوتة قبل النوم,حدوتة,حواديت اطفال,أطفال,اطفال قبل النوم,قصص أطفال,حواديت اطفال قبل النوم,حكايات اطفال قبل النوم,قصص اطفال تعليمية,حكايات اطفال,الحفاظ على الاسنان,الاسنان,للاطفال,الاطفال,للاطفال قبل النوم,قصص الاطفال للنوم
حدوتة هادفة / كراميلا وأسنانها الجميلة


كراميلا وأسنانها الجميلة

في يوم ننا راحت تزور كراميلا في البيت، وهي رايحه لها جابت لها كيس كبير مليان حلويات شيكولاته ومصاصه بونبوني وكل الحلويات اللي كراميلا بتحبها.

كراميلا فرحة بكيس الحلويات قوي وفتحته وقعدت تاكل و تاكل بس فجآه اسنانها وجعتها جامد قوي. لدرجه انها ما كنتش قادره تكمل اكل وبدات تعيط جامد قوي وتنادي على مامتها وتقولها الحقيني يا ماما الحقيني اسناني بتوجعني جامد قوي ماما على طول اخذت كراميلا عند دكتورة الاسنان.

كراميلا ودكتورة الاسنان

ولما وصلوا عند الدكتوره الجميلة فتحت الباب لكراميلا وسلمت عليها وقالت لها اتفضلي يا كوكي ايه رايك تقعدي على الكرسي الجميل بتاعي.

كان عند الدكتوره كرسى جميل قوي وبيتحرك وممكن نقعد عليه وممكن ننام عليه زي السرير، بعد ما كراميلا قعدت على الكرسي وارتاحت.
الدكتوره قالت لها يا كوكي ايه اللي تعبك، كراميلا قالت للدكتوره كنت قاعده باكل حلويات وفجاه اسناني وجعتني.

حدوتة كراميلا وأسنانها الجميلة بصوت آبله فاطيما


الدكتوره طلبت من كراميلا انها تفتح بقها جامد قوي عشان تعرف تشوف اسنانها، الدكتوره لقيت ان اسنان كوكي تعبانه ومسوسه.
الدكتوره قالت لك كراميلا اسنانك تعبانه عشان فيها سوسه ومش هتعرفي تاكلي عليها او تشربي فانا يا كوكي هشيلك السوسة. و هنظف لك أسنانك بعد ما الدكتوره نظفت اسنان كراميلا.
كراميلا بصت في المرايه لقيت اسنانها رجعت حلوه و جميله و نظيفه فرحت قوي ان اسنانها رجعت زي الاول واحلى كمان.
الدكتوره قالت  لكراميلا أن دلوقتي جه دورك عشان تحافظى على اسنانك و ما توجعكيش ثاني ابدا. لازم تغسلي اسنانك بالفرشاة والمعجون على الأقل مرتين في اليوم مره الصبح ومره بالليل و لما تغسلي اسنانك تحطي على الفرشه نقطة صغيره من المعجون قد حبة البسلة.
طبعا يا كوكي لازم تخلي بالك من اسنانك عشان في أكل احنا بناكله طعمه بيعجبنا بس الاكل ده بيضر اسنانا جامد قوي ويخليها توجعنا. فلازم تاكلي أكل صحي وجميل عشان يخلي أسنانك قويه وجميلة.
كراميلا شكرت الدكتورة قوي ووعدتها انها تحافظ على اسنانها. وبقيت كل يوم تغسل اسنانها وكمان تاكل فاكهه وخضار ولقيت ان طعمهم حلو قوي ولذيذ.
google-playkhamsatmostaqltradent